Перші за межами Землі: унікальні космічні рекорди

Придбання ключових знань і можливостей по використанню сучасного космосу стало можливим завдяки цілому ряду наукових рекордів, багато з яких не були вибиті досі.

ракетна тяга

До того як приступити до вивчення космічного простору, сотням наукових колективів з десятків конструкторських бюро належало вирішити одну з головних завдань, без вирішення якої освоєння космосу не відбулося б в принципі. Над вибором типу ракети-носія, якій судилося першої вирватися за межі атмосфери, на прикладному рівні почали роздумувати ще в 30-і роки минулого століття, проте з цілої низки причин космічна програма стартувала значно пізніше.

Носієм першого штучного супутника Землі стала не спеціально спроектована під наукові цілі ракета-носій, а пристрій, призначений зовсім для інших цілей. Базою для першого космічного запуску була вибрана міжконтинентальна балістична ракета Р-7 - перша ракета цього типу в світі, здатна нести атомну бойову частину і «діставати» не тільки до інших країн, а й континентів.

Практично відразу після успішного випробувального пуску 21 серпня 1957 року і поразки цілі на Камчатському полігоні батько радянської космічної програми Сергій Павлович Корольов запропонував Р-7 в якості бази для створення носія першого в світі космічного апарату.

Вже 4 жовтня 1957 Радянський Союз «застовпив» за собою звання космічної держави №1, успішно запустивши на орбіту перший штучний супутник Землі, сигнал з якого зареєстрували радіостанції по всьому світу . Серйозний науковий прорив і справжній тріумф інженерної думки супроводжувався колосальною істерикою військових за кордоном - за суто науковими завданнями щодо забезпечення зв'язку і передачі інших даних, технологія демонструвала можливість розміщення атомної зброї в космосі. У ймовірного противника в набирає обертів повоєнну гонку озброєнь - Сполучених Штатів, подібних технічних рішень не було - з запуском першого штучного супутника Explorer-I американські фахівці в області космонавтики запізнилися на рік з гаком.

«З розробкою виключно наукових носіїв могли виникнути складності. Та й адаптація ракети виявилася не такою складною, як здавалося - по суті, було потрібно лише змінити тип корисного навантаження і на цьому складні технічні рішення закінчувалися », - зазначив в інтерв'ю сайту телеканалу« Звезда »інженер-конструктор ракетно-космічної техніки кандидат технічних наук Владислав Зав'ялов.

Злітати і повернутися

Майже відразу після успішного виведення космічного апарату на орбіту Землі, радянські вчені стали прораховувати ймовірність виживання живого організму на орбіті і розробляти для цих цілей спеціальні космічні кораблі. Набагато пізніше завдання вітчизняної і світової космонавтики стали вирішуватися за допомогою спеціально спроектованого і створеного електронного устаткування - персональних комп'ютерів та іншої складної електроніки, що дозволяє швидко і якісно проводити обчислення.

Прорахунок першої в історії відправки живої істоти на орбіту супроводжувався не тільки відсутністю значних обчислювальних потужностей, але і складностями іншого характеру. Всі розрахунки космічного апарату, включаючи габарити, системи і підсистеми проводилися вручну, а потім неодноразово перевірялися. Після створення досвідчених виробів математичні викладки перевірялись знову - будь-яка помилка могла істотно уповільнити Радянський Союз в справі освоєння космосу.

Такий обсяг робіт в спокійному режимі міг бути проведений за пару років, однак радянським вченим вдалося неможливе - вже через місяць після запуску першого штучного супутника Землі, перший в історії космічний корабель з живою істотою - собакою Лайкою був успішно доставлений на орбіту. Успішним перше в історії присутність біологічного організму визнали лише частково - після декількох витків навколо Землі відсік з твариною швидко нагрівся і перший в світі чотириногий випробувач космічної техніки загинув.

Три роки знадобилося на доопрацювання систем і переосмислення конструкції космічних апаратів, проте 19 серпня 1960 року чотириногі космонавти Білка і Стрілка успішно злітали в космос на кораблі «Супутник-5» і після 25 годин польоту і 17 витків навколо Землі повернулися назад цілими і неушкодженими.

Перші практичні результати щодо збереження живих організмів на орбіті дозволили радянським ученим зробити ривок в проектуванні і створенні космічних апаратів. Результатом досліджень і праці сотень тисяч людей став тріумфальний, перший в світі політ людини в космос - 12 квітень 1961 роки після 108 хвилин польоту на поверхню планети в цілості й схоронності повернувся перший космонавт Землі - Юрій Гагарін.

«Ризикували - страшно. Ніхто не міг знати, як пройде політ. Першопрохідці в будь-якій справі часто гинуть, і Гагарін цілком міг загинути. Але увагу, яку приділяли надійності ракети і корабля "Восток-1", було безпрецедентним. Це і сприяло успіху », - зазначив в інтерв'ю сайту телеканалу« Звезда »інженер систем забезпечення, кандидат технічних наук Лев Гуревич.

З відправкою людини в космос радянські вчені знову випередили потенційного суперника в гонці технологій - перший американський астронавт Джон Гленн злітав «туди і назад» лише 20 лютого 1962 року.

Гуляючи по орбіті

З розвитком технологій і вирішенням багатьох фундаментальних питань, пов'язаних з безпекою життя людини в космосі, розгорнулася й інша гідна книг і фільмів битва - змагання за право першими вийти у відкритий космос.

Вихід у відкритий космос більшістю істориків справедливо вважається одним з найбільш важливих досягнень людства - величезний масив прорахованих даних, сотні систем і пристроїв, створених для виходу людини в космос, через десятки років дозволили приступити до створення на орбіті справжніх інженерних шедеврів - орбітальних станцій.

Перший вихід людини у відкритий космос, здійснений радянським космонавтом Олексієм Леоновим, довів саму можливість спокійної роботи людини в космосі і підтвердив прораховані з нуля технічні засоби.

Однак у випадку з виходом людини у відкритий космос американські фахівці виявилися до радянських колег найближче - екіпаж корабля «Восток-2», що складається з Олексія Леонова і Павла Бєляєва, випередив американських астронавтів за все на кілька місяців. 18 березня 1965 на «прогулянку по орбіті» відправився Леонов, а всього через чотири місяці 5 червня 1965 року народження, завдання по виходу за межі космічного корабля виконав американець Едвард Уайт.

Будинок в космосі

Практично одночасно з виходом людини у відкритий космос по обидва боки океану стартували науково-дослідні і дослідно-конструкторські роботи зі створення першого пункту довготривалого перебування людини в космосі. Проектування і сам прорахунок перших орбітальних станцій супроводжувалися набагато більшою кількістю важкої, наукомісткої роботи.

Для реальної спроби створити жило об'єкт на орбіті було потрібно пропрацювати тисячі різних систем - від вимикачів і електросистем до засобів життєзабезпечення. Ніякого практичного досвіду в будівництві такого роду об'єктів ні в СРСР, ні в потенційного супротивника не було.

У лютому 1971 року «Виріб 17К», більш відоме, як перша в світі орбітальна пілотована станція «Салют-1», була доставлена ​​на космодром, а вже 11 квітня 1971 року перша пілотована станція для довготривалого перебування була виведена на орбіту.

Радянські вчені знову виявилися першими в космосі - через проблеми з розробкою та відсутності цілого ряду рішень фахівці NASA змогли «зібрати» власну пілотовану станцію Skylab лише в 1973 році.

«Крім цього досягнення, були ще кілька. Перша стикування пілотованих кораблів в 1969 році і корабель "Схід", на якому одночасно розміщувалися відразу троє космонавтів », - зазначив в інтерв'ю сайту телеканалу« Звезда »інженер-ракетобудівник Владислав Зав'ялов.

Перші на Марсі

Вивченню найближчого до Землі небесного тіла - Місяця та інших планет Сонячної системи відкривало перед вченими величезний пласт даних, в перспективі здатних вплинути на міжпланетні перельоти. І хоча до моменту висадки людини на Марс або колонізації Місяця ще пройде не один десяток років, дані про «найближчих сусідів» Землі вивчаються протягом десятиліть. І першими, хто подарував людству інформацію про природу та особливості інших планет - знову стали радянські вчені.

Після успішного «попадання» на єдиний супутник Землі вчені зосередилися на створенні космічних апаратів для вивчення інших планет. Створення міжпланетних автоматичних станцій було справою непростою - відстань і прогнози умов польоту і приземлення, сформульовані лише в теорії, давали не дуже багато шансів на успіх.

19 травня 1971 року радянські вчені стали першими, хто відправив до Марса міжпланетну станцію. Згідно із задумом, «Марс-2» повинен був дістатися до орбіти Червоної планети і здійснити м'яку посадку. Однак експериментальні космічні апарати, тим більше на такій відстані від Землі, часто поводяться непередбачувано. Не став винятком і «Марс-2» - після занадто швидкого зниження з орбіти космічний апарат просто розбився об поверхню планети, застовпивши за радянськими вченими звання перших відвідувачів Марса, але не його дослідників.

Прорахувавши всі можливі варіанти збою, слідом за міжпланетної станцією «Марс-2» до його поверхні була відправлена ​​станція «Марс-3», в список завдань якої були закладені дослідження планети як з орбіти, так і на поверхні. 2 грудня 1971 року відбувся перший і єдиний радиоконтакт з безпілотним дослідником далеких світів - через 1,5 хвилини після приземлення станція почала передачу даних, однак через 14,5 секунди сеанс радіозв'язку припинився.

«Навіть при тому, що наукових даних було отримано не так багато, як планували, сам факт" освоєння "поверхні інших планет надихав - це справжня перевірка для цілих НДІ, що створювали електроніку і системи автоматики, і без перебільшення, подвиг», - розповів в інтерв'ю сайту телеканалу «Звезда» фахівець в області систем життєзабезпечення Лев Гуревич.

Тим часом лише в 1976 році NASA змогло відправити до Марса космічний апарат Viking-1 і отримати перші придатні для наукового використання дані.

У 1966 радянським вченим вперше в світовій практиці вдалося здійснити тривалий міжпланетний переліт - 1 березня 1966 року міжпланетна станція «Венера-3» досягла поверхні Венери, передавши радянським вченим цінні дані про особливості дальнього радіозв'язку і способах управління космічними апаратами на величезних відстанях.

Межа міцності людини

Здатність людського організму витримувати тривале перебування в космосі вивчається давно. Тривалі космічні експедиції - один із способів перевірити, на що в дійсності здатна людина за межами Землі.

Ключові досягнення по перебуванню людини в космічному просторі досі залишаються за російськими космонавтами - до 2005 року сумарного перебування в космосі в 803 дня домігся Сергій Крикальов, а ще через 10 років, в 2015 році його рекорд «побив» Геннадій Падалка - абсолютний світовий рекордсмен , «який набрав» 878 діб перебування в космосі і 168 діб за одну експедицію на МКС.

До одного з найбільш унікальних рекордів, які демонструють межа міцності людського організму, не вдалося дістатися жодному із зарубіжних фахівців - найтривалішу космічну експедицію без наслідків для здоров'я на орбітальній станції «Мир» витримав російський космонавт Валерій Поляков. Ця «відрядження на орбіті» тривала понад 437 діб - рік з гаком в замкнутому просторі на висоті в 400 кілометрів.

Окремої згадки гідні і виходи у відкритий космос для проведення планових і термінових ремонтних робіт, а також установки наукового обладнання. Рекорд з найбільшої кількості виходів у відкритий космос також залишився за російськими фахівцями - в цілому за 16 виходів за межі орбітальної станції космонавт Анатолій Соловйов пробув у відкритому космосі 78 годин і 48 хвилин.