Генон
Наше деловое партнерство www.banwar.org
(Початок) Рене Генон, завдяки своєму гострому розуму, прекрасному знанню і заходу, і сходу, зумів досить переконливо проаналізувати і довести необгрунтованість домагань західного суспільства на перевагу перед Сходом.
, Уривки з якої пропоную для знайомства з оригінальною філософією і метафізикою Рене Генона, написана в 1924 році, дев'яносто два роки тому, але ні її цінність, ні її актуальність з часом нітрохи не зменшилися.
Швидше навпаки: висновки автора стали більш обгрунтованими і більш очевидними на тлі подій, свідками яких ми є сьогодні.
При цьому Рене Генон не тільки констатує очевидний факт все більшого розбіжності Сходу і Заходу, а й обговорює, на яких шляхах можливо їх зближення.
***
Істина полягає в тому, що існує безліч цивілізацій, що розгортаються в дуже різних напрямках, і що сучасна західна цивілізація виявляє риси, які роблять з неї досить своєрідне виключення.
Не існує цивілізацій, що перевершують інші цивілізації в усіх відношеннях, тому що неможливо для людини відразу і в рівній мірі застосовувати свої здібності у всіх напрямках ...
***
саме вивчення східних навчань дозволило нам побачити помилки Заходу і хибність більшості ідей, що мають ходіння в сучасному світі; саме там і тільки там ми знайшли те, чого Захід не запропонував нам ні найменшого еквівалента.
***
... прагматисти, дійшовши до кінця, виявляються найбільш справжніми представниками західної сучасної думки; що означає істина в світі, устремління якого, будучи виключно матеріальними і чуттєвими, а не інтелектуальними, знаходять всіляке задоволення у виробництві і моралі, двох областях, де, дійсно, прекрасно обходяться без пізнання істини?
Без сумніву, до цієї крайності дійшли не відразу і багато європейців заперечують, що вони зовсім не такі; але ми в першу чергу тут маємо на увазі американців, що знаходяться на більш «просунутої» стадії тієї ж самої цивілізації, якщо можна так сказати: розумово, так само як і географічно, сучасна Америка справді є «Далекий Захід».
Але найдивніше, може бути, це претензія зробити з цієї ненормальної цивілізації зразок будь Цивілізації, розглядати її як «цивілізацію» переважно, вважати, що тільки вона заслуговує на це найменування.
***
У.Блейк. Великий Архітектор
Слово цивілізація, без якого наші предки чудово обходилися, поширилося в XIX столітті під впливом нових ідей. Наукові відкриття, розвиток промисловості, торгівлі, добробуту і достатку створили щось на зразок ентузіазму та навіть профетизм.
Концепція нескінченного прогресу, що з'явилася в другій половині XVIII століття, сприяла переконання людського роду в тому, що він увійшов в нову еру, еру абсолютної цивілізації. ... Цивілізація, будучи, в кінцевому рахунку, європейської, була патентом, виданим європейським світом самому собі ...
***
Легко побачити неусвідомлений софізм, на якому ґрунтується така концепція: цей софізм полягає в припущенні, що людство в цілому слід безперервному і однолінійному розвитку; це надзвичайно «спрощенський» погляд, що знаходиться в протиріччі з усіма відомими фактами.
Насправді, в будь-яку епоху історія нам показує незалежні один від одного, часто навіть розходяться цивілізації, деякі з яких народжуються і розвиваються, в той час як інші впадають в декаданс і вмирають, або ж раптово знищуються в якомусь катаклізм; нові цивілізації зовсім не завжди успадковують древнім.
***
Єгипетська фреска
... західні люди, починаючи з Відродження, звикли вважати себе спадкоємцями і продовжувачами виключно греко-романської античності і не визнають або систематично ігнорують все інше; ми це називаємо «класичним забобоном».
***
... слово «прогрес» незручно не саме по собі, а через ідею «цінності», яку йому майже неминуче приписують
***
західні люди невиправно схильні судити інших по тому, що вони є самі і приписувати їм свої власні інтереси, так само як і приписувати свій образ думки і зовсім навіть не віддавати собі звіт в тому, що можуть існувати інші інтереси і інший спосіб мислення, настільки вузьке їх власний розумовий горизонт; звідси випливає їх повне нерозуміння всіх східних концепцій.
Зворотне не вірно: східні люди, коли трапляється нагода і коли вони вважатимуть за потрібне, майже не відчувають труднощів для того, щоб вникнути і зрозуміти спеціальні пізнання Заходу, так як вони звикли до вкрай великим і глибоким умоглядам, але ж хто може більше, може і менше; але взагалі, вони не прагнуть вдаватися до роботи, здатної піддати їх небезпеки втратити з поля зору або знехтувати тим, що для них важливо, заради того, що вони вважають незначним.
***

Арабські математики
... вони (західні люди) зайняті тільки тим, що знаходять задоволення в утвердженні уявного переваги, яке вони собі приписують, але ця ілюзія обманює тільки їх самих; однак, найжахливіше, це їх пристрасть до прозелітизму: за «моралізує» приводами у них ховається дух завоевательства, ім'ям «свободи» вони хочуть примусити весь світ їм наслідувати!
****
Те, що західні люди називають прогресом, то для східних людей є тільки зміна і нестабільність; потреба у зміні, настільки характерна для сучасної епохи, в їхніх очах є відмітка нижчому щаблі прояви: той, хто збагнув стану рівноваги, вже не відчуває цієї потреби, так само як той, хто має знання, вже нічого більше не шукає.
У цих умовах важко, зрозуміло, домовитися, тому що одні й ті ж факти дають місце обом сторонам для діаметрально протилежних інтерпретацій; що було б, якби східні люди теж захотіли, за прикладом західних, нав'язати їм своє бачення світу? Але нехай заспокояться, немає нічого більш протилежного їх природі, ніж пропаганда ...
***

стародавня Індія
Західні люди часто дорікають східні цивілізації, серед іншого, в їх незмінності і стабільності, які здаються їм запереченням прогресу, і ми охоче погодимося, що вони такими і є; але щоб в цьому бачити недолік, треба вірити в прогрес.
***
О, Захід є Захід, Схід є Схід, і з місць вони не зійдуть,
Поки стане Небо із Землею на Страшний Господній суд.
Але немає Сходу, і Заходу немає, що плем'я, батьківщина, рід,
Якщо сильний з сильним лицем до лиця у краю землі встає!
(Р.Киплинг. Балада про Схід і Захід, Пер. Е.Полонской)

стародавня Японія
Тіна Гай
Related posts
coded by nessus Моя мета - просвітництво, девіз - просвічений, просвіщати. Світ культури великий, з нього вибираю те, що лягає на мою душу, що мене зворушує. Про людину можна дізнатися за вибором, який він робить, значить, і про мене.